پوما

معرفی برند Puma

پوما (به آلمانی: Puma AG) که یک شرکت آلمانی چندملیتی است که در زمینه تولید و فروش محصولات ورزشی فعالیت می‌کند و امروزه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سازنده کفش و پوشاک ورزشی و تجهیزات مختلف دیگر است.

ساختمان مرکزی این شرکت در هرتسوگن‌آوراخ، باواریای آلمان قرار دارد.

هم‌اکنون پوما دارای بیش از ۳۰۰۰ کارمند در سراسر جهان است و محصولات خود را از طریق نمایندگی‌های رسمی خود در ۸۰ کشور جهان عرضه می‌کند. در سال ۲۰۰۳ میزان سود پوما ۱٬۲۴۰ میلیون یورو اعلام شد.

تاریخچه تأسیس

این شرکت در سال ۱۹۲۴ در شهر هرتسوگن‌آوراخ آلمان به نام کارخانه کفش سازی برادران داسلر توسط آدولف و رودلف داسلر راه‌اندازی شد که در سال ۱۹۴۸ تصمیم به جدایی از یکدیگر گرفتند. پس از این جدایی، آدولف شرکت آدیداس و رودلف شرکت پوما را تأسیس کرد و نام آن را "رودا" گذاشت که از حروف نخست نام و نام خانوادگیش - "رو" و "دا" - گرفته شده بود، اما پس از مدتی و در سال ۱۹۴۸ نام شرکت خود را به پوما تغییر داد.

پس از جدا شدن از یکدیگر، آدیداس و پوما رقابت شدید شروع کردند. برادران داسلر هرگز با یکدیگر آشتی نکردند، اگرچه هر دو آنها در یک گورستان دفن شدند.

بازار سهام

پوما در سال ۱۹۸۶ وارد بازار سهام شد و از آن پس در فهرست بورس‌های فرانکفورت و مونیخ قرار گرفت. در می ۱۹۸۹، آرمین داسلر، پسر رودلف، و جرد داسلر با فروش ۷۲ درصد از سهام خود در پوما به شرکت سوئیسی کوسا لیبرمن موافقت کردند. در آوریل ۲۰۰۷، شرکت فرانسوی کرینگ خرید ۲۷ درصد از سهام پوما را اعلام کرد که مسیر این شرکت برای خرید کامل پوما را هموار می‌کرد. از آن سال، کرینگ ۶۲٫۱ درصد از سهام پوما را خریداری کرد اما به رغم مالکیت عمده سهام، پوما همچنان شرکتی مستقل باقی‌مانده است.

حامی تیم‌ها و بازیکنان

پوما اکنون حامی بسیاری از تیم‌ها و باشگاه‌های ورزشی در سراسر جهان است و حامی مالی ورزشکاران سرشناسی مانند پله، اوزبیو، یوهان کرایُف، دیگو مارادونا، لوتار ماتئوس، کنی دالگلیش،دیدیه دشان، زلاتان ابراهیموویچ، سرخیو آگرو، سسک فابرگاس، مارکو رویس، جانلوئیجی بوفون و ماریو بالوتلی بوده‌است. پوما حامی مالی اوسین بولت، دونده جامائیکایی و سریع‌ترین مرد جهان، نیز محسوب است.

پوما همچنین در سال ۱۹۹۸، در جام جهانی فرانسه حامی تیم ملی ایران شد و تجهیزات و پوشاک ورزشی تیم ملی را فراهم کرد.

پوما همچنین حامی فردریک لیونبرگ بازیکن باشگاه فوتبال سلتیک شهر گلاسکو، یکی از بازیکنانی است که پوما حامی و به اصطلاح اسپانسر اوست.

معنی واژه پوما

پوما نوعی گربه‌سان بومی قاره آمریکا است. شاید انتخاب این نام برای این شرکت، به دلیل سرعت بالای این حیوان باشد.

ادامه مطلبنمایش کمتر

تودید

× ×

صفحه اصلی

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم